Als ik terugblik op de duizenden klanten die ik in 20 jaar tijd ondersteund en begeleid heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat er een aantal factoren zijn die de basis leggen voor een slechte gezondheid.
Deze factoren kunnen op zich staan of elkaar versterken in het bewerkstellen van een slechte gezondheid.

 

Chronische stress

Stress is een van de meest bekende cq herkennende factor voor het veroorzaken van een slechte gezondheid. Bijnieruitputting leid tot allerlei ontstekingen/auto-immuunziekten aan huid, gewichten , depressiviteit, chronische vermoeidheidsklachten tot burn out.

 

Micro-nutriënt deficiënt

Onze voeding bevat steeds minder vitaminen, mineralen en spoorelementen omdat onze bodems verarm zijn door de intensieve akkerteelt. Uit diverse studies is gebleken dat groente en fruit onvoldoende essentiële voedingsstoffen bevatten die voor ons zo belangrijk zijn. Hierdoor kunnen organen niet optimaal werken en leid tot grote dagbalansen in ons lichaam.

 

Excessieve hoeveelheid aan gifstoffen

Ons lichaam krijg dagelijks zoveel gifstoffen te verwerken dat we ons letterlijk aan vergiftigen zijn. Onze voeding, verzorgingsproducten, water, kleren, woningen, meubels, werkomgeving, poetsproducten, vervoersmiddelen, medicijnen, voedingssupplementen, etc bevatten excessieve hoeveelheden aan gifstoffen. Dit resulteer in 5.3 miljoen geregistreerde chronisch zieke mensen. Echter als je alle standaardklachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn, gewrichts-, rug - ,buikpijn en duizeligheid mee zou tellen dan is het een veelvoud hiervan.

 

Slechte of te weinig slapen

Het lichaam en geest kan alleen optimaal herstellen tijdens de diepe slaap. Te weinig uren slapen, beïnvloedt de wijze waarop je lichaam voedsel verwerkt. Dit leid tot spijsv erterinsgproblemen en tot onnodige extra kilo’s. Slaapgebrek kan je immuunsysteem verzwakken, waardoor je meer kwetsbaar wordt voor virussen en bacteriën en dus meer vatbaar voor ziekte.

 

Bewegingsarmoede

Bewegen is van groot belang voor onze gezondheid en voor de kwaliteit van het leven. Zo bevordert te weinig bewegen een vroegtijdige veroudering van ons lichaam, zoals een versnelde afname van onze fysieke fitheid (kracht, uithoudingsvermogen) en cognitief prestatievermogen (reactiesnelheid,
geheugen). Onderzoek wijst uit dat een korte, intensief bewegen / sporten waarbij je je eigen gewicht draagt het meest effectieve is om je gezondheid te verbeteren.