Herken jij je in een of meerdere van deze symptomen. Dan bestaat de mogelijkheid dat je een serotonine tekort heb.

  • Symptomen van een serotonine tekort
  • Chronische vermoeidheid
  • Slaapproblemen ( slecht in en/of door slapen, slapeloosheid )
  • Vaak last van hoofdpijn / migraine
  • Suiker / koolhydraten cravings
  • Depressies of zwaarmoedigheid
  • Prikkelbare darm ( constipatie, steken, krampen continu pijn etc)
  • Gevoelig voor pijn
  • Ben je gevoelig voor piekeren, paniek aanvallen en/of een laag zelf beeld
  • Obesitas

 

Serotonine is een neurotransmitter met een belangrijke rol in onze hersenchemie. Dit hormoon waar je niet alleen blij (stemmingsregulerende effecten ) van wordt maar ook je dag-nacht ritme regelt ( diepe slaap ), belangrijke lichaamsfuncties beïnvloed, en bij een tekort kan leiden tot ongezond eten ( eetbuien ).

 

Serotonine bevindt zich voor 80% in het maag-darmkanaal en voor 10% in het bloed. Slechts 2% bevindt zich in de hersenen. De basis stof voor aanmaak van serotonine is tryptofaan. Tryptofaan is een aminozuur, dus een onderdeel van eiwitten. Voor de omzetting van tryptofaan in serotonine zijn echter ook andere voedingsstoffen nodig, zoals vitamine B6 en zink (vlees, eieren, vis, graanproducten en peulvruchten). Veel binnen zitten, roken, alcohol, cafeïne ( koffie of cola ) , suikers en aspartaam zorgen voor een slechte omzetting en opname van serotonine.

 

Heb je een of meerdere symptomen, en wil je graag weer de beste versie van jezelf worden ? Ik ga graag met je aan de slag.